home Nieuwsbrieven slow down

slow downSlow down: 7 tips voor langzamer leven en werken

In de wereld waarin we nu leven, lijkt sneller altijd beter. Degene die het eerst bij de finish is heeft gewonnen. En als we niets doen, voelen we ons lui en onproductief. Maar misschien vergissen we ons wel en kunnen we beter focussen op een paar dingen en die goed doen, in plaats van te streven naar meer en sneller.  

De belangrijkste stap naar minder snelheid, is je te realiseren dat je leven erop vooruit gaat wanneer je een langzamer tempo aanneemt. In plaats van te rennen, haal je het meest uit elk moment. Want welk boek is mooier, dat waar je doorheen snelt, of het boek waarvoor je tijd neemt en waarin je je kunt verliezen? Is eten lekkerder wanneer je het naar binnen propt of wanneer je elke hap waardeert? En is tien dingen tegelijk doen beter of je concentreren op een taak?

Het leven wint aan kwaliteit, wanneer je langzamer aan doet. Maar hoe doe je dat? Meestal lijkt het alsof je niet anders kunt, alsof je alles wel snel móet doen omdat er zoveel op je bord ligt. Het antwoord op de vraag luidt: zorg dat je je niet laat leven door je werk, bezigheden en deadlines. Maak keuzes, zeg nee, verander dingen wanneer je het gevoel hebt dat je teveel op je bord hebt. Zorg dat je je tempo in eigen hand neemt, in plaats van je te laten leiden door het tempo van de verwachtingen en eisen uit de buitenwereld.

7 tips voor langzamer leven en werken:

 

Doe minder

Focus op de twee of drie belangrijkste dingen en op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Doe de belangrijkste taken eerst en bewaar kleinere, routinematige zaken voor later op de dag.

Zorg dat je onbereikbaar bent

Niet de hele dag, maar wel periodes waarin je even tot jezelf kunt komen. Of kunt focussen op iets wat echt af moet.

Neem voldoende tijd om te vertrekken en vertrek op tijd

Als je altijd aan het haasten bent voordat je weg kunt of op het nippertje op afspraken komt, dan begin je te laat met de voorbereiding. Als je denkt dat je tien minuten nodig hebt, maak daar dan eens 20 van. Dan kun je rustig je kleren uitzoeken of je papieren bij elkaar sprokkelen. Calculeer altijd extra reistijd in. Files en treinen die vertraagd zijn zorgen bijna altijd voor extra stress als je niet op tijd bent vertrokken.

Oefen in wachten

Wachttijd lijkt bijna altijd vervelend en zonde van je tijd. Zeker als je je mobieltje niet bij de hand hebt of iets te lezen. Probeer van wachten een rustpauze te maken. Neem de omgeving goed in je op, luister naar de gesprekken om je heen en je kunt er daarna weer tegenaan.

Prent jezelf in dat het niet erg is als iets niet afkomt

Morgen is er weer een dag. De wereld gaat niet ten onder als jij je werk vandaag niet af krijgt en je bedrijf draait ook gewoon door. Al denkt je baas daar misschien soms anders over.

Beperk je tot wat belangrijk is en elimineer de onbelangrijke zaken

Wanneer je de belangrijke zaken doet met focus en zonder haast, zullen er onbelangrijkere dingen zijn die niet gebeuren. Vraag jezelf af of dat erg is. Wat zou er gebeuren als je ze niet meer zou doen? En kun je ze elimineren, delegeren of automatiseren?

Snoei in je verplichtingen en plan lummeltijd in

Werk, hobby’s, sociale verplichtingen en alles wat de kinderen moeten, willen en kunnen: het leven bestaat voor een groot deel uit verplichtingen. Probeer daar langzamerhand wat in te snoeien. Je kunt niet alles en je hoeft niet alles. En plan vooral ook 'niks'-tijd in, waarin je zelf kunt beslissen wat je doet (of niet doet).

 

Vermoeiende achtergrondruis